Google Analytics on miltei jokaisen yrityksen digimarkkinoinnin perustyökalu. Google Analyticsin asentaminen on suhteellisen simppeli homma, mutta käyttöönoton viimeistely jää usein puolitiehen. Tähän syynä on useimmiten yksinkertaisesti tiedon puute, joten täältä pesee lyhyt katsaus siihen, mitkä Google Analytics -näkymät jokaisella yrityksellä tulisi vähintään olla.

Mikä on Google Analytics näkymä?

Google Analytics -tilin rakenne on seuraava: tili (account), ominaisuus (yleisemmin puhutaan propertysta) ja näkymä (view). Propertyn alla voi olla useita näkymiä, joissa verkkosivun liikennettä on suodatettu eri tavoin.

Google Analytics -tilirakenne

Mitä näkymiä yrityksesi Google Analytics -tilillä tulisi olla?

Suositus on luoda vähintään kolme erilaista näkymää, joiden tarkoituksen esittelen nyt lyhyesti. Näkymiä voi toki yrityksen tarpeista riippuen olla syytä luoda myös enemmän. Kun suodattimia lisätään näkymään, poissuljettu data ei ole saatavilla, joten ole tarkkana siinä, miten näkymien dataa suodatat.

Raakadata

Raakadata-näkymä on nimensä mukaisesti kaikki data ilman mitään suodatuksia. Tätä näkymää ei tulisi koskaan käyttää raportointiin tai liikenteen seuraamiseen, vaan näkymä on olemassa ainoastaan varmuuden varalle. Jos jotain sattuu muille näkymille, on koskematon data yhä tallella.

Testinäkymä

Tämänkin näkymän nimi on melko yksiselitteinen. Näkymää käytetään asetusten testaukseen ja validointiin ennen kuin ne voidaan viedä raportointiin käytettäviin näkymiin. Testinäkymässä voit huoletta testata suodatuksia ja asetuksia, jotka muokkaavat dataa pysyvästi. Emmehän halua, että väärin asennettu konversio tai muu seurattava tapahtuma vääristää raportointiin käytettävän näkymän lukuja, sillä kun data kerran suodatetaan, paluuta ei ole. Kun testinäkymässä on varmistettu, että kaikki toimii niin kuin pitää, voidaan testatut asetukset siirtää käyttönäkymään.

Käyttönäkymä

Käyttönäkymää käytetään verkkosivuliikenteen säännölliseen seurantaan ja raportointiin. Käyttönäkymään tehdään esimerkiksi tarvittavat suodatukset ja konversioseurannat, joiden avulla datasta saadaan irti se, mitä raportointiin ja tulosten seurantaan tarvitaan.

Esimerkki Google Analytics -tilin näkymistä

Google Analytics -näkymien luominen ja hyödylliset perusasetukset

Yllä lueteltujen näkymien asetukset tulee tehdä huolellisesti, jotta näkymät palvelevat tarkoitustaan. Näkymien luominen hoituu näppärästi analytiikkatilin admin-osiosta. Uutta tiliä luodessa Google Analytics luo automaattisesti näkymän, jonka nimeksi tulee All website data tai Kaikki verkkosivuston tiedot. Tämä näkymä on täysin suodattamaton raakadatanäkymä. Voit kopioida tämän näkymän navigoimalla näkymän asetuksiin ja valitsemalla Kopioi näkymä. Nimeä näkymät saman tien uudelleen, niin näet helposti, mitä näkymää olet muokkaamassa.

Raakadata-näkymän asetuksia ei tulisi muokata, sillä kysehän on juuri raakadatasta. Tilin muissa asetuksissa tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota muutamaan perusasiaan. Alle olen listannut muutamia hyödyllisiä asetuksia, joiden avulla kerätyn datan laatu voi parantua huomattavasti.

Bottiliikenteen suodatus: suodattaa liikenteestä pois tunnetut botit, jolloin liikenteen määrä ei vääristy ylöspäin.

Sisäisen liikenteen suodatus: Usein on tarpeen suodattaa yrityksen sisäinen liikenne pois raportointiin käytettävästä näkymästä. Tämän voi tehdä näppärästi IP-osoitteen perusteella.

Suodatukset viittaavista lähteistä: Suodata pois haluamasi viittavan liikenteen lähde. Esimerkiksi verkkokauppojen maksutapapalvelut vääristävät usein analytiikan dataa, jos niitä ei ole suodatettu pois. Asiakkaan maksaessa hänet ohjataan ulkoiseen palveluun, ja hänen palatessaan maksun jälkeen sivulle Google Analytics ei osaa tunnistaa, että kyseessä on sama asiakas, joka äsken tuli sivuille vaikkapa orgaanisen haun kautta. Suodattamalla tällaiset viittavat lähteet näkymästä näet tarkemmin sen, mistä lähteestä konversiot tulevat.

Sivuston sisäisen haun salliminen: Mahdollistaa sivuston sisäisten hakujen seuraamisen, jos sivulla on hakutoiminto.

Google-perheen tuotteiden liittäminen tiliin: Jos teette Google Ads -mainontaa, Ads-tili kannattaa linkittää analytiikkatiliin. Samoin Google Search Consolen voi linkittää analytiikkaan, mikä tekee SEO-asioiden seurannasta astetta vaivattomampaa.

Demografiatietojen käyttöönotto: Analytiikkatililtä voi nähdä myös verkkosivukävijöiden demografiatietoja, mutta toiminto täytyy ottaa käyttöön erikseen.

Tässäpä lyhyt katsaus Google Analyticsin näkymiin ja muutamiin perusasetuksiin, toivottavasti löysit tästä vinkkejä työhösi! Jos kaipaat apua analytiikka-asioihin, autamme mielellämme.

Google Analyticsin perusteet