Olet juuri saanut tehtäväksi lähteä kohottamaan yrityksesi nettisivujen asemaa hakukoneiden valtakunnassa. Ennen kuin juokset suoraan taisteluun hakurobotteja vastaan, pysähdy hetkeksi piirtämään kartta nykyisestä olinpaikastasi hakukonemaailmassa. Etsi vastaus kysymykseen, millainen on yrityksesi nettisivuston hakukonenäkyvyys tällä hetkellä.

Tässä vinkkejä, mitä tietoja sinun kannattaa kerätä, jotta saat tietoa sivustosi hakukonenäkyvyydestä. Apunasi toimii SWOT-analyysin periaatteet.

Mikä on SWOT-analyysi?

SWOT ei suinkaan ole maaginen miekka, vaan sana muodostuu analyysissa läpikäytävien osa-alueiden alkukirjaimista.

S – Strengths eli vahvuudet

W – Weaknesses eli heikkoudet

O – Opportunities eli mahdollisuudet

T – Threats eli uhkat

Kun käyt analyysissa läpi nämä osa-alueet, saat hyvän kokonaiskuvan sivustosi hakukonenäkyvyydestä. Ja olet valmistautunut taistoon.

1. Tunnista vahvuudet

Hakukonevahvuudet ovat useimmiten helpoimmin havaittavissa ja omassa hallinnassa. Kun tunnet supervoimasi, voit hyödyntää niitä taistelussa.

Kerää vahvuuksiin esimerkiksi näitä tietoja:

  • hyvin ränkkäytyvät avainsanat
  • hyvin ränkkäytyvät sivut
  • digitaaliset vahvuudet
  • edut verrattuna kilpailijoihin
  • eniten orgaanista liikennettä tuovat lähteet
  • parhaat tulonlähteet somea ja hakukoneita lukuun ottamatta

SEO-vahvuuksiin kuuluvat muun muassa alan asiantuntijuus ja jo olemassa oleva loistava sisältö verkkosivuilla.

Taistoon ei tarvitse käydä yksin. Käytä apunasi erilaisia työkaluja, joilla saat tietoa vahvuuksistasi. Esimerkiksi uskollinen apurisi Google Analytics antaa ajantasaista dataa sivustosi liikenteestä.

Kun olet tunnistanut vahvuutesi, on aika myöntää heikkoudet.

2. Myönnä heikkoudet

Todellinen sankari myöntää heikkoutensa ja muuttaa ne mahdollisuuksiksi. Heikkoudet ovat usein myös omassa hallussa, mutta niiden tunnistaminen ei ole kovin helppoa. Fiksut kilpailijat hyödyntävät heikkouksiasi, joten ne kannattaa kääntää omiksi mahdollisuuksiksi SEO-näkyvyyden parantamisessa.

Listaa heikkouksiin esimerkiksi näitä asioita:

  • kehittymistä vaativat osa-alueet
  • kilpailijoiden SEO-vahvuudet
  • asema verrattuna kilpailijoihin
  • sisällöt, jotka eivät juurikaan tuo liikennettä
  • oman talon SEO-osaaminen
  • budjetti ja resurssit SEO-toimien toteuttamiseksi

Sivuston SEO-heikkouksia voivat olla esimerkiksi huono hakukonesijoitus, heikko domain-auktoriteetti, huonosti optimoitu sivusto ja tuplasisältö.

Heikkouksien kartoittamiseen on myös hyviä työkaluja. Voit kokeilla esimerkiksi ilmaisia SEO-auditointityökaluja, kuten SEOptimeria tai Sitecheckeria. Isojen sivustojen kartoittamiseen ja optimointiin sopii vaikkapa Sitemprove. Näillä työkaluilla löydät myös vahvuuksia.

Nyt, kun on myöntänyt heikkoutesi ja tunnistat vahvuutesi, voit hyödyntää tietoja mahdollisuuksien kartoittamiseen.

3. Kartoita mahdollisuudet

SEO-mahdollisuudet muodostuvat vahvuuksista ja heikkouksista. Kun tunnet supervoimasi ja kryptoniittisi, voit hyödyntää niitä mahdollisuuksien kartoittamiseen.

Kartoita mahdollisuuksiin mm. näitä tietoja:

  • sisällöt, jotka toisivat merkittävää hyötyä
  • sivuston osat, joita optimoimalla parannettaisiin tuloksia
  • helposti korjattavat heikkoudet
  • lähteet, joista olisi helppo saada takaisinlinkkejä
  • hakukoneen muutokset, joita voisi hyödyntää

SEO-mahdollisuuksia ovat vaikkapa nykyisen sisällön optimointi, jatkuva sisällöntuotanto sekä tarkkaan kohdennetut sisällöt. Lisäksi linkittäytyminen ja domain-auktoriteetin parantaminen ovat SEO-mahdollisuuksia.

Mahdollisuuksien antamassa toivon kipinässä olet valmis kohtaamaan päävihollisesi: uhkat.

4. Kohtaa uhkat

Heikkoudet voivat muuttua uhkiksi, jos niille ei tee mitään. Jokin muuttuu väistämättä: joko kilpailija kehittyy tai hakukoneet muuttavat toimintaansa.

Kohtaa seuraavat tosiasiat saadaksesi tietoa uhkistasi:

  • kilpailijat, jotka ovat vahvoilla niissä asioissa, joissa sinulla on heikkouksia
  • uudemmat ja kokemattomammat kilpailijat, jotka parantavat SEO-näkyvyyttään
  • etäisyys sinun ja kilpailijoidesi välillä
  • alalla aggressiivisesti nousevat uudet toimijat, jotka syövät markkinaosuutta

SEO-uhkia ovat muun muassa orgaanista näkyvyyttä vievät uudet ja vähemmän kokeneet kilpailijat sekä omaa hakukonenäkyvyyttään parantavat kilpailijat. Myös kasvava kuilu kilpailijoihin on SEO-uhka.

Kun hakukoneoptimoinnin SWOT-analyysi on valmis, luo sen perusteella taistelustrategia eli toimintasuunnitelma. Mieti, mikä on optimoinnin tavoitteesi, mistä lähdet liikkeelle ja mitä vaiheita tarvitaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Onnea matkaan hakukonemaailman seikkailuihin!

Lähde: Search Engine Land – SEO SWOT Analysis: Focus your efforts in areas that deliver results

Haluatko kattavan SEO-auditoinnin sivustostasi sekä toimintasuunnitelman hakukonenäkyvyyden parantamiseksi? Ota yhteyttä, niin katsomme yhdessä yrityksellesi sopivan SEO-suunnitelman!

 
Lue lisää  SEO ANALYYSISTÄMME