Yrityksen Google-näkyvyys vaikuttaa suoraan yrityksen saamaan verkkosivuliikenteeseen. Mikäli yrityksen nettisivuilta löytyvät yhteystiedot ja yhteydenottolomakkeet helposti tai jos siellä on jotain heti ostettavaa, Google-näkyvyys vaikuttaa myös suoraan yhteydenottojen määrään sekä myyntiin.

Se, miten helposti Google-hakujen kärkeen pääsee vaihtelee rajusti paikkakunnittain ja aloittain, täysin riippuen siitä kuinka paljon tunkua kärkisijoille on. Suomeksi sanottuna siis, onko alalla paljon kilpailijoita. Jos yrityksen toimiala on sellainen, että paikkakunnalta ei muita vastaavan alan toimijoita löydy, Googlesta löytyminen on helppoa. On kuitenkin aloja, joilla Google-hakujen kärkituloksiin pääseminen on erittäin haastavaa, kuten suurilla paikkakunnilla sijaitsevat kampaamot, hierojat, kuntosalit tai muut palvelut, joita etsitään verrattain paljon ja myös palveluntarjoajia on runsaasti. Tai jos liiketoimintasi on kansainvälistä ja nettisivusi ovat englanninkieliset.

Hakukoneoptimointi vai Google-mainonta?

Hyvin usein meiltä kysytään pitäisikö tehdä hakukoneoptimointia vai hakusanamainontaa. Parhaan tuloksen saa tietenkin, kun molemmat Google-löydettävyyteen vaikuttavat tekijät ovat kunnossa. Täytyy muistaa, että mainoksenesto-ohjelmat yleistyvät koko ajan Suomessa. Tällä hetkellä niitä käyttää 32 % suomalaisista. Erityisen paljon niitä käyttävät 16–34-vuotiaat miehet, joista 56 % sanoo käyttävänsä niitä säännöllisesti (lähde). Tästä syystä siis pelkkä mainonta ei riitä, vaan hakukoneoptimointi on ehkä ainoa keino päästä Googlen ykkössijoille.

Joillakin aloilla hakukoneoptimointia tehdään jo niin paljon, että mainonta on hyvä tapa päästä näkyville. Yksi esimerkki tällaisesta alasta on digimarkkinointiala, jossa käytännössä kaikki alan kilpailijat osaavat tehdä hakukoneoptimointia enemmän tai vähemmän hyvin.

TOP 2 hakutulokset keräävät yli puolet kaikista klikeistä

Jos ajattelet, että hakukoneoptimointi vaatii liikaa töitä ja aiot pärjäillä ilmankin, kannattaa kuitenkin ymmärtää, että jollei löydy hakutulosten joukosta, ei pääse vaihtoehtoisten palveluntarjoajien joukkoon. Eikä edes riitä, että löytyy ensimmäiseltä hakutulossivulta, vaan pitäisi löytyä ensimmäisten joukosta. Alla näet kuvan Backlinkon tekemästä tutkimuksesta, jossa he analysoivat yli viiden miljoonan Google-haun tulokset.

Käytännössä kaksi ensimmäistä hakutulosta kerää yli puolet kaikista klikkauksista. Ensimmäinen hakutulos kerää 31,7% kaikista klikeistä. Mielenkiintoista on myös se, että hakutulossijat 7–10 ovat käytännössä yksi ja sama, eli vaikka nousisit sijalta yhdeksän sijalle kahdeksan, se tuskin kasvattaisi verkkosivuliikennettäsi.

Ainoastaan 0.78% googlaajista klikkasi jotain toiselta hakutulossivulta löytyvää. Ei siis ole ihan tuulesta temmattua väittää, että jollet löydy ensimmäiseltä sivulta, sinua ei ole olemassa.

 

google haussa orgaanisesti ensimmäisten hakutulosten joukkoon pääseet osumat keräävät lähes kaikki klikit
Backlinko analysoi yli viiden miljoonan Google-haun hakutulokset ja kuvasta näkee tulokset. Ensimmäiset kaksi hakutulosta keräävät yli puolet kaikista klikkauksista.

Vain laadukkaalla www-sivulla saa tuloksia pitkällä tähtäimellä

Hakukoneoptimointi on aikaa vievää ja luonteeltaan jatkuvaa tekemistä. Moni haluaa yhä edelleen ostaa kertaluonteisen hakukoneoptimoinnin sen sijaan, että sijoittaisi pidemmällä tähtäimellä järkevämpään strategiaan, eli jatkuvaan hakukoneet huomioonottavaan sisällöntuotantoon – esimerkiksi blogien kirjoittamiseen.

Vaikka sisällöntuotanto olisi kunnossa, sitäkin tärkeämpi elementti on hakukoneystävällinen www-sivu. Tällä tarkoitan www-sivua, joka on suunniteltu alunperinkin hakukoneet huomioon ottaen.

Jos sivu on kunnossa ja lähdetään tekemään hakukoneoptimointia, tarkista, että saat työlläsi aikaan muutoksia haluamillasi sivuilla. Jos kuukaudet kuluvat eikä tuloksia näy, voi olla hyvä konsultoida osaavampaa tekijää.

Mitä hakukoneoptimointi on?

SEO (Search Engine Optimization) tai tuttavallisemmin hakukoneoptimointi on muuttuvan ohjeistuksen ja jatkuvasti ilmestyvän uuden tiedon vuoksi usein haastavaa. Vaikka hakukoneoptimoinnissa ei kehity ammattilaiseksi aivan sormia napsauttaen, muutaman vinkin omaksumalla pääsee jokainen markkinoija jo hyvin alkuun.

Pelkästään Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Siis yhden päivän aikana. Tämä voi olla yrityksille joko mahtava potentiaali tai iso uhka. Jollei Googlen hakutuloksista löydy, ei pääse koskaan edes siihen valikoimaan, joiden joukosta palveluntarjoaja tai tuote valitaan.

mikä vaikuttaa google näkyvyyteen eniten
Google-näkyvyyteen vaikuttaa sadat eri asiat, mutta tästä kuvasta näet ne tekijät, joilla on näkyvyyteen suurin vaikutus.

Hakukoneoptimoinnin kolme osa-aluetta

Hakukoneoptimointi sanana käsittää kolme osa-aluetta. Hakukoneoptimointi jaetaan

  • tekniseen
  • sisällölliseen
  • sivuston ulkopuoliseen

hakukoneoptimointiin. Jokainen osa-alue poikkeaa toisistaan paljonkin ja erinomainen tulos saadaan vain yhdistämällä kaikki kolme osa-aluetta keskenään. Perus markkinointihenkilö voi parhaiten vaikuttaa itse sisällölliseen puoleen, sillä sivuston tekniset ominaisuudet rakennetaan yleensä jo sivuston tekovaiheessa.

1. Tekninen hakukoneoptimointi, eli sivuston rakenne

Kun puhutaan teknisestä hakukoneoptimoinnista, puhutaan verkkosivuston teknisistä ja rakenteellisista ominaisuuksista ja laatuun liittyvistä asioista. Esimerkiksi:

  • Onko sivusi turvallinen?
    Onko käytössänne SSL-sertifikaatti? SSL-turvattu yhteys varmistaa, että tieto, joka lähetetään selaimestasi web-palvelimeen, säilyy turvassa hakkereilta tai tahoilta, jotka ehkä yrittävät vakoilla tietoa.
  • Kuinka nopea sivustosi on?
    Tähän voit vaikuttaa esimerkiksi
    – Kuvakokojen optimoinnilla: mitä pienempiä kuvatiedostoja käytät sivullasi, sitä nopeampi sivusto.
    – Uudelleenohjauksien määrä.
    – Valitsemalla nopean houstauspalveluntuottajan, valitse esim. WordPressiin erikoistunut palveluntuottaja, jos sivustosi on tehty WordPressillä.
    – Voit testata sivustosi nopeuden Googlen omalla PageSpeed Insights-työkalulla.
  • Onko www-sivusi mobiilioptimoitu?
    – Jollet tiedä, testaa Googlen omalla mobiililaitesoveltuvuustestillä
  • Onko sivustollasi toimimattomia linkkejä tai muuta toimimatonta?
    – Toimimattomia linkkejä et silmämääräisesti näe, vaan tarvitset testaustyökaluja. Ilmainen rikkinäisten linkkien testityökalu on: https://www.brokenlinkcheck.com

2. On-page hakukoneoptimointi, eli mitä sivustollasi on

Googlen RankBrain mittaa kuinka googlaajat ovat vuorovaikutuksessa hakutulosten kanssa ja rankkaa hakutuloksia sen mukaisesti.

Ensisijaisesti siihen vaikuttaa käyttökokemus (UX, eli user experience). Jos avaat tämän linkin, näet hienosti visualisoituna mitä RankBrain tarkoittaa. Se mittaa:

  1. Kuinka pitkään joku on sivullasi (Dwell Time)
  2. Niiden ihmisten prosentuaalinen osuus, jotka klikkaavat sinun hakutulostasi (Click Through Rate)

Google Kanada kertoo, että mitä pidempään sivullasi viihdytään, sen paremmin sijoitut hauissa tulevaisuudessa. Pidä siis huolta, että sivustoltasi löytyy mahdollisimman paljon tietoa, hyötyä ja iloa sekä mahdollisimman tuoretta sisältöä! Keskimäärin TOP 10 hakutuloksiin sijoittuvien yritysten verkkosivuilla viihdytään sen mukaan yli kolme minuuttia.

Google dwell time
Google on kertonut, että yksi merkittävimmistä hakukonelöydettävyyteen vaikuttavista tekijöistä on ns. dwell time, eli se kuinka pitkään ihmiset viihtyvät sivustollasi. TOP 10 hakutulosten joukossa olevien www-sivujen kesken keskimääräinen sivustolla vietetty aika on yli kolme minuuttia.

Omalta sivustoltasi voit tarkistaa siellä vietetyn ajan Google Analyticsilla alla olevan kuvan mukaisesti.

Käyttäytyminen –> yleiskatsaus

keskimääräinen_sivulla_vietetty_aika

 

Mieti sivun sisällöt myynnin kannalta

Avainsanat ovat tärkeitä, sen verran hakukoneoptimoinnista tietävät aloittelijatkin. Tee siis lista kaikista tärkeimmistä hakusanoista, joilla teidän täytyisi löytyä. Listauksen jälkeen mieti hakulausekkeita, jotka ovat sanayhdistelmiä, joilla ihmiset teitä etsivät.

Älä tunge avainsanoja jokaiseen mahdolliseen paikkaan, vaan pyri käyttämään avainsanojen johdannaisia, jotka istuvat luonnollisesti muuhun sisältöön.

Jos kyseessä on esimerkiksi Tampereella sähkösopimuksia tarjoava yritys, hyvän tuloksen saavuttaminen avainsanalle ”sähkösopimus” olla vaikeaa. Voit lähestyä asiaa toisella tapaa ja optimoida sivujasi esimerkiksi seuraavien hakusanojen avulla: sähkösopimus Tampere, halpa sähkösopimus Tampere, sähkösopimus hinta Tampere. Usein tällaisten avainsanojen käyttö johtaa parempaan konversioon, sillä sivusi menestyvät paremmin tarkempia hakusanoja käytettäessä. Mitä täsmällisemmin osaat arvata miten palveluitasi haetaan, kun ollaan ostohousut jalassa, sitä varmemmin saat tuloksia.

Sinun kannattaa siis etsiä myynnin näkökulmasta tuloksellisia avainsanoja ja keskittää tekemisesi niihin. Muista kuitenkin, että pelkkien avainsanojen lisäksi optimoidut sosiaalisen median profiilit sekä takaisinlinkitykset auttavat parantamaan sijoitustasi hakukoneiden tuloksissa.

Hyvä sisältö ja positiiviset linkitykset sivustollesi ovat kuitenkin hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeitä elementtejä.

 

3. Off-page SEO, eli mitä muu internet puhuu www-sivustasi

Off-page hakukoneoptimoinnilla pyritään vaikuttamaan siihen mitä muualla netissä sivustostasi puhutaan . Tähän kuuluvat esimerkiksi

  • Linkitykset muualta netistä teidän sivustollenne
  • Vieraskynät, eli jos olette kirjoittaneet esimerkiksi artikkeleita muualle nettiin, muille nettisivuille ja sieltä linkataan linkki teidän sivullenne.
  • Somejaot, eli mikäli saat muut ihmiset innostumaan sisällöistänne niin paljon, että muut jakavat sisältöänne verkossa.
  • Vaikuttajamarkkinointi, kun joku vaikuttaja kertoo teistä omassa someprofiilissaan, blogissaan tai muualla, ja linkittää teihin.

Olette varmaan saaneet mailia ja ehdotuksia siitä, haluaisitteko ostaa linkityksiä joidenkin toisten yritysten verkkosivuille. Tuhannet hakukoneoptimoinnin aloittelijat ostavat linkityksiä optimoinnin tarpeessa oleville sivuilleen. Hakukoneet kuitenkin tähtäävät tuottamaan käyttäjilleen parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja näkevät suoraan tällaisen toiminnan läpi. Hakukoneet tunnistavat epärelevanteille sivustoille ohjaavat linkit ja rankaisevat sivua huonolla sijoituksella.

Hakukoneoptimointi vie aikaa, mutta on samalla tärkeä sijoitus tulevaisuuteen. Hyvin tehty optimointityö tuo liikennettä sivustollesi vielä kauan alkuperäisten ponnistusten jälkeen.

Mistä aloittaa hakukoneoptimointi?

Ihan ensimmäinen kysymys on: voitko päivittää www-sivujanne itse? Jos et, tilanne on haasteellinen. Eli koska hakukoneoptimointi on jatkuvaa tekemistä, ensimmäinen vaatimus olisi, että pystyt muokkaamaan niitä itse. Muussa tapauksessa optimoinnista tulee työläämpää ja mutkikasta, jolloin se helposti jää tekemättä.

Ensimmäinen konkreettinen juttu on, että teet hakusanalistauksen. Listaa hakusanat ja hakulausekkeet, joilla teidän ehdottomasti pitäisi löytyä ja sen jälkeen sellaiset, joilla haluaisitte löytyä. Tämän jälkeen käy sivu sivulta nettisivunne läpi ja tarkista oletteko muistaneet käyttää juuri kyseisiä termejä sivustonne

  • Otsikoissa
  • Väliotsikoissa
  • Leipätekstissä
  • Metatekstissä
  • Kuvien alt-teksteissä

Avainsanojen hakuun on todella paljon erilaisia työkaluja. Olemme kirjoittaneet kolmesta eri työkalusta, voit tutustua erilaisiin avainsanatyökaluihin täällä.

Paikallisen yrityksen tärkeä hakukoneoptimoinnin apu on Google MyBusiness

Jos toimit paikallisesti ja haluat päästä kartalle, ota ehdottomasti maksuton Google MyBusiness käyttöösi. Tästä olen kirjoittanut aiemmin kirjoituksen Google My Business auttaa yrityksiä löytymään Googlesta.

Tämä työkalu tunnetaan verrattain huonosti, vaikka siitä on iso apu paitsi Googlesta löytyvien omien tietojen hallinnointiin, niin myös hakukonelöydettävyyteen.

Hakukoneoptimoinnin nykytilan analyysi

Jos et ole varma sijoituksistanne tällä hetkellä, tee ensin nykytila-analyysi. Jos sivustonne on iso, saatat tarvita ulkopuolista apua. Me Kuululla teemme SEO auditeja ja annamme jatko-ohjeita. On myös olemassa ilmaisia työkaluja, joilla voit aloittaa itsekin. Voit tehdä oman pika-analyysin esimerkiksi seuraavilla ilmaisilla työkaluilla

Itse käytämme useampaa maksullista työkalua hakukoneoptimoinnin seurantaan. Muun muassa suomalainen Cuutio mahdollistaa jatkuvan hakusana- ja kilpailijaseurannan. Siteimproven kumppani taas olemme sen suurten sivustojen analysoinnin ja seurantakyvyn takia. Tutustu kirjoitukseemme hakukonelöydettävyyden SWOT-analyysista, joka auttaa jo kokeneempaa tekijää.

Päivitä tietotaitoasi säännöllisesti

Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset tietävät, että uutta opittavaa ilmestyy koko ajan. Sosiaalisen median algoritmit päivittyvät usein ja samoin käy myös hakukoneille. Tehokas hakukoneoptimointi voi pian koostua uudenlaisista vaatimuksista.

Pikavoitot ovat harvinaisia hakukoneoptimoinnissa. Muista, että ainoastaan laadukkaalla sisällöllä voi saada aikaan pysyviä tuloksia.

Pysy siis ajan hermolla. Ajankohtainen analytiikka, suunnitelmat pahan päivän varalle ja oman tietotaidon päivittäminen pitävät sinut perillä SEO-optimoinnin uusista käänteistä.

Lue lisää  SEO ANALYYSISTÄMME

Tutustu tuleviin koulutuksiimme

Google Analytics-koulutus 29.4. webinaarina! Lue alta lisää ja osallistu!

Google Analyticsin perusteet

Sisältöjen hakukoneoptimointiwebinaari 14.5.! Lue alta lisää ja osallistu!

sisältöjen hakukoneoptimointi