Instagram-markkinointi yritykselle vaatii hieman suunnittelua ja seurantaa. Jos sinulla ei ole vielä Instagram-tiliä, niin lue neuvomme palvelun käyttöönottoon täältä. Instagram markkinointi yritykselle, osa 1 -kirjoituksemme, löytyy täältä.

Ensiksi kannattaa miettiä, mitkä ovat tavoitteesi Instagramin suhteen? Mitä haluat sanoa? Tee suunnitelma siitä, mitä tavoitteita haluat saavuttaa. Haluatko tavoitella brändinäkyvyyttä? Mieti, mikä olisi brändillesi paras tapa saada sitä. Paljonko voit resursoida aikaa päivittämiseen? Kuka on yrityksesi Instagram-vastuuhenkilö?

Saatat kuvitella, että saavutat tarpeeksi suosiota Instagramissa vain ottamalla muutaman hyvän kuvan ja katsomalla kun tykkäyksiä ja kommentteja tippuu. Näin ei kuitenkaan saavuteta optimaalisinta näkyvyyttä. Suunnitelmallisuus on siis välttämätöntä, mutta muista, että epäaitous paistaa läpi. Seuraajasi katoavat, jos he eivät todella tunne pääsevänsä sisäpiiriin ja kurkkaamaan kulisseihin.

Saat seuraajia Instagramissa olemalla itse aloitteellinen

Saadaksesi seuraajia sinun tulee seurata itse ensin, ja tämä tarkoittaa myös kuvien tykkäämistä ja kommentointia. Muista siis varata suunnitelmassasi tarpeeksi aikaa siihen, että etsit hyviä seurattavia sekä näyt ja kuulut heidän julkaisuissaan. Kun Instagram-tili saavuttaa merkittävän määrän seuraajia, se alkaa tuntua ja toimia kuten yhteisö. Ja kun seuraajista tulee (potentiaalisia) asiakkaita seuraava askel on hyödyntää verkostoa ja muodostaa suhteita.

Kannattaa selvitellä, millainen sisältö saa eniten tykkäyksiä ja kommentointeja: tämän näet yritysprofiilisi statistiikoista, mikäli olet alunperinkin perustanut yritysprofiilin henkilöprofiilin sijaan. Mieti myös, miksi juuri suosituin sisältösi on suosituinta, onko sen vaikutus positiivista vai negatiivista ja miten voisit sitä jatkossa kehittää. Julkaise kuvia jotka puhuttelevat seuraajiasi oikealla tavalla.

Tuotteet hyvin esille

Muista, että sillä on väliä miten esittelet yrityksesi tarjontaa Instagramissa. Tuotteittesi esitteleminen on parhaimmillaan sitä, että kuvaat tuotteitasi käytössä, ainutlaatuisessa ympäristössä tai näytät esimerkkejä, millä tavoin tuotettasi voi käyttää.

Tärkeintä on sitouttaa kohdeyleisösi. Rohkaise seuraajiasi jakamaan myös omia kuviaan tuotteestasi tai palvelustasi. Jos asiakkaasi ja fanisi jakavat kuvia tuotteistasi käytössä, jaa niitä myös itse omalla tililläsi (mutta muista lähdetiedot). Tämä ei pelkästään vain korosta tuotteitasi, mutta myös houkuttelee yleisöäsi profiiliisi ja syventää suhdettasi heihin. 

Miten toimia Instagramissa?

Laita puhelimeesi päälle ilmoitukset, jotta voit reagoida aina kun Instagramissa tapahtuu jotain. Samalla pystyt seuraamaan miten brändisi näkyy ja miten siihen suhtaudutaan.

Muista aika ajoin mainita kommenteissa nettisivuistasi/blogistasi ja kerro että linkki löytyy profiilistasi. Mitä tahansa jaatkaan, käytä hyödyksesi kuvausteksti. Tekstissä kannattaa toki tuoda esiin tarpeellinen informaatio, kuten vaikka se mistä tuotteitasi saa, mutta myös muotoilla se niin, että se herättää halun ostaa. Jotkut brändit käyttävät kuvauksiinsa todella paljonkin tekstiä, mutta yleisin tapa on kirjoittaa muutama lause ja käyttää hashtageja älykkäästi pelkän tekstin lisäksi. 

Toteuta tuotelanseeraukset ja kampanjat huolellisesti

Voit halutessasi ostaa ammattilaiselta hiukan laadukkaampaa sisältöä esimerkiksi tuotelanseerauksen tai erikoistarjouskampanjan yhteydessä. Haluat ehkä kertoa kuvallasi kaiken olennaisen, jotta viestisi varmasti välittyisi yleisölle, vaikkeivat he lukisikaan kuvaustekstiäsi kuvan alta. Oman profiilisi linkin voi vaihtaa tällaisen kampanjan ajaksi viemään suoraan tuotesivulle, tai erikoistarjoukseen tai johonkin muuhun olennaiseen paikkaan.

Jaa Instagram-kuvat muuallakin

Älä anna Instagram-videoiden ja kuvien elää vain palvelussa. Instagram kannattaa synkronoida muiden sosiaalisen median kanavien, kuten Facebookin ja Twitterin, kanssa. Mutta tämä ei tarkoita sitä, että jokaisella kanavallasi olisi pelkästään samaa sisältöä. Jaa Instakuvia muille somekanaville harkiten. Jos jaat ne suoraan Instagramista, niin käytä Twitteriin jaettaessa esimerkiksi IFTTT-palvelua. Jollet käytä IFTTT:tä kuvat eivät näy kuvina, vaan linkkeinä Twitterissä. Tällöin ihmiset eivät jaksa klikkailla linkkejänne auki. IFTTT:n avulla viet kuvat kuvina Twitteriin.

Kuuntele myös Instagram-aiheinen podcastimme!

Instagram perusteet

Opi Instan käytön perusteet.

Instagram

Instagram-markkinointi yritykselle, osa 1

Instagram

19.08.2019

Päästiinpä tekemään aika hyväntuulisia @osuuskauppaarina videoita! Tässä yksi niistä. 15 sekunnissa saa jo hyvän tarinan kerrottua, vai mitä? #kuuluvisual #osuuskauppaarina