Instagram Storiesissa voi paitsi jakaa sisältöä seuraajille myös tehdä mainoksia, joita voi kohdentaa halutulle kohderyhmälle. Suomessa Instagramin käyttäjiä on 1,7 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti miljardi. Instagramin käyttäjistä 55 % on nuoria 18–29-vuotiaita ja 28 % käyttäjistä on 30–49-vuotiaita. Etenkin kun haluat tavoittaa näitä kuluttajia, Stories antaa siihen oivallisen mahdollisuuden, vaikka he eivät vielä seuraisi yrityksen Instagram-tiliä.

Mainokset näkyvät valitulle kohdeyleisölle heidän seuraamiensa tilien välillä, eli käytännössä he eivät voi hypätä mainosten yli. He voivat kuitenkin napauttaa Storyn eli tarinan yli sen alkaessa, joten mainoksen on herätettävä heti mielenkiintoa, jotta se katsotaan kokonaan.

Mainoksen tekeminen Instagram Storiesiin

Instagam Stories -mainokset tehdään Facebookin mainostyökalulla. Tämä on mahdollista, kun yrityksen Instagram-tili on linkitetty asetuksista sen Facebook-tiliin. Mainosten kohdentamisessa ovat näin käytössä kaikki samat mahdollisuudet kuin Facebook-mainoksissa. Tällöin myös Instagram Storyyn tulee merkintä Sponsoroitu.

Instagram Stories -mainoksen tavoitteet voivat olla

  • brändin tunnettuus
  • kattavuus
  • videon näyttökerrat
  • konversiot
  • sovellusasennukset
  • liikenne.

Koska Storyn kuvakoko poikkeaa muista somekuvista, kannattaa sitä varten luoda omat kuvat. Kuvasuhde Stories-mainoksissa on 9:16, ja suositeltu kuvakoko 1080 x 1920. Sijoitteluksi valitaan vain Instagram Stories.

Mainoksessa Story koostuu aina 15 sekunnin pätkästä. Mainoksien muoto voi olla karuselli, jolloin siinä voi käyttää kolmea peräkkäisestä kuvaa, joista jokainen kuva näkyy 5 sekunnin ajan. Valittaessa yksittäisen kuvan se näkyy mainoksessa 15 sekuntia, ja yksittäisen videon pituus voi olla 15 sekuntia.

Kun aloin itse tekemään ensimmäistä kertaa Instagram Stories -mainoksia, en löytänyt ohjeita, miten saan monta peräkkäistä kuvaa Storyyn. Kokeilemalla selvisi, että se tulee karusellin takaa.

Mainoksessa on tärkeää visuaalisuus – kuten kaikissa Instagram-julkaisuissa. Instagram Stories -mainoksissa tekstin määrälle ei ole rajoitetta samalla tavalla kuin Facebook-mainoksissa. Toki kannattaa pitää mielessä, että mainos koostuu kolmesta kuvasta, jolloin jokaista kuvaa näytetään vain 5 sekuntia. Tekstiä ei siis voi olla paljon, jotta sen ehtii lukea kunnolla. Katsoja voi tietysti halutessaan pysäyttää kuvan painamalla sitä ja näin jäädä lukemaan tekstiä.

Mainoksen voi ajastaa näkymään Storyssa useamman päivän – poikkeuksena Instagram Storiesin julkaisuihin, jotka näkyvät 24 tuntia niiden lisäämisestä. Mainoksen voi siis ajastaa pyörimään vaikka viikkoja, mutta suosittelen kuitenkin muutaman päivän kampanjoita, jonka jälkeen kuvaa ja tekstejä kannattaa vaihtaa.

Instagram Stories -mainoksiin tulee oletuksena alareunaan Lue lisää -nappi, johon voi linkittää url-osoitteen, joka ohjaa ulkopuoliseen palveluun esimerkiksi kotisivuille. Kuvia tehdessä kannattaa huomioida, että Storyssa vasempaan yläreunaan tulee käyttäjätilin nimi ja sen alle teksti Sponsoroitu, joten mainoksen tekstisijoittelussa nämä kannattaa huomioida.

Kerro tarinaa!

Mieti, mikä on ydinajatus siitä, mitä haluat kertoa. Vaikka katsoja ei voi ohittaa mainosta, hän voi silti napauttaa sen yli katsomatta koko pätkää. Tämän vuoksi mainoksen on herätettävä mielenkiintoa, jotta siihen tartutaan ja klikataan esimerkiksi kotisivuille.

Muista visuaalisuus, joka on tärkeää Instagramissa yleensäkin. Kuvat voi käsitellä Instagramin omalla editointityökalulla, jolloin mainoksiin saadaan samaa visuaalista ilmettä kuin Storyissa yleensäkin. Vinkkejä saat esimerkiksi blogijutustamme Instagram Stories käyttöopas, osa 1: perustoiminnot.

Toinen vaihtoehto on tehdä kuvat valmiiksi jollakin kuvankäsittelyohjelmalla, esimerkiksi Canvalla, jonka käyttöön löytyy vinkkejä blogijutustamme Canva – paras ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Kuvankäsittelyohjelma mahdollistaa brändin omien fonttien ja värien käytön silloin, kun niitä ei löydy Instagramista.

Analysoi

Kun mainonta Storiesissa on päättynyt, kannattaa aina tarkastella analytiikkaa: onko mainokset tavoittaneet oikeaa kohderyhmää ja paljonko klikkauksia tai näyttökertoja mainos on saanut? Testaa erilaisia tavoitteita, mainoksia ja kohdennuksia, jotta tiedät, minkälaiset mainokset toimivat yritykselläsi parhaiten.

Oman kokemukseni mukaan kattavuus kohdennuksella muutamassa päivässä voi saada satoja klikkauksia kotisivuille – eli Storysta jatketaan sivustolle yllättävän paljon, kun sisältö on kiinnostavaa ja siitä halutaan lisätietoja.

Haluatko oppia tekemään Instagram Stories -mainontaa? Tule Facebook-mainonnan koulutukseemme – kätevästi webinaarina!