Haluan tarjota tekstille suunvuoron. Digisisältöjen yhteydessä on puhuttu niin paljon visuaalisuuden ja videoiden merkityksestä, että teksti on jäänyt hiljaisesti viittaamaan: minäkin olen täällä.

Ei ole väärin todeta, että some on visuaalinen. Ei ole harmi, että videoista puhutaan niin paljon. Sisällön monimuotoisuus se vasta mahtavaa on. Eri sisältötyypeillä ja tavoilla viestiä on tehtävänsä. Visuaalisuus ja videot sijaitsevat siellä suppilon alkupäässä huomion herättäjinä ja kiinnostuksen tuottajina, mutta myös mielikuvien luojina ja parhaimmillaan nimenomaan kilpailukyvyn kasvattajina (brändimielikuvan nostamisen kautta). Mitä väliä tekstillä enää on?

1. väite: teksti on edelleen tärkein sisältömuoto

Absurdia, huudahtaa joukko somesisällöntuottajia tälläkin hetkellä. Antakaapas, kun ohjaan tämän paatin vesille. Ensinnäkin, tekstiä tarvitaan kaiken sisällön suunnittelussa. Konsepti ei ole kokonainen ilman käsikirjoitusta (olkoonkin se missä tahansa muodossa riippuen sisällöstä).

Teksti on pohjana tarinankerronnalle, joka taas on tapa tuottaa ja ”lukea” mediasisältöjä. Tarinan tarkoitus on herättää tunteita ja pitää meidät läsnä juuri sen sisällön parissa. Koet tunteita tarinan kanssa, tarina jää mieleen ja yhdistät merkittävän hetken tarjonneen tahon mielikuvaan, joka sisällöstä syntyy. Ihmiset rakastavat tarinoita, ovat aina rakastaneet. Ne myös luovat mahdollisuuden tehdä menestyksekästä markkinointiviestintää.

Tarinaniskijöille tässä vaiheessa kuitenkin pieni muistutuksen sana: tarina ei ole itseisarvo, vaan se, mitä tarinalla välitetään.  Varmistathan, ettei esitystapa ole ristiriidassa esimerkiksi arvojen kanssa.

Toiseksi, jokainen meistä preferoi tiettyä sisältötyyppiä. Kysyin hiljattain tekstin merkityksestä omalla LinkedIn-seinälläni ja vastaukset kieltämättä yllättivät. Tekstin rakastajia on paljon! Yksi oppii parhaiten tekstisisällön kautta, toinen haluaa viihtyä tekstin parissa ja kolmas kokee tekstin merkityksen muiden sisältömuotojen kannattelijana erityisen tärkeänä. Asiantuntijateksteistä fiktioon, puolestapuhujia löytyy.

Haluamme yhä valita, miten kulutamme mediamme. Ihmiset kuluttavat sisältöä (outo sanapari muuten, vaihdetaan) -> lukevat ja katselevat mediaa paljon ollessaan liikkeellä. Tästä johtuen suositaan helposti mobiililaitteilla koettavia sisältöjä – moni esimerkiksi lukee mielellään blogitekstejä junassa ja bussissa. Suositut äänikirjat ovat erinomainen esimerkki siitä, miten kirjoitettu sisältö herää eloon myös eri aisteille. Kaikki eivät kyselyssään kuitenkaan kokeneet niiden olevan se oma juttu. Kaikille ei jää puhuttu tai nähty yhtä hyvin mieleen kuin teksti. Ja jos olet kuten minä, ajattelet kirjoittamalla. Se helpottaa jäsentämään ajatuksia ja sisäistämään asioita entistä paremmin.

2. väite: tekstin avulla yritys menestyy

Digimediaan tuotetuista sisällöistä ei voi millään puhua ilman agendaa. Ne ovat pääasiassa markkinointiviestinnän hevosten vankkureita. Sisällöntuotanto on tavoitteellista eli sillä halutaan saada jotain aikaan. Huomion herättelystä ja kiinnostuksen luomisesta puhuttiin jo alussa, ja se on kuitenkin yhä suuremmassa roolissa. Ihan siitäkin syystä, että sisältötulva on ihan valtava.

Erottuminen on entistä hankalampaa ja siinä onnistuminen kryptovaluuttaa korvaamattomampaa. Hyvä teksti voi nostaa huomioarvoa jo herättelyvaiheessa tai vastaavasti epäonnistuessaan vieraannuttaa (huolimaton kirjoitusasu, negaatiot, minä-puhe). Teksti pärjää jokaisessa markkinointiprosessin vaiheessa (AIDA(S)). Sillä voidaan sitouttaa, kehottaa toimintaan, luoda uskottavuutta (narrative authority) ja palvella.

Pihvi tähän loppuun: teksti on kaikkein tärkein sisältömuoto yrityksen sisällön löytymisessä. Tätä kautta tekstillä on suora yhteys yrityksen menestymiseen. Haluatko löytyä, kun ihminen etsii tietoa, inspiraatiota ja jopa tunnetta? Hakukoneoptimoidut nettisivut, oikeanlaiset metatiedot, optimoidut sisältösivut ja blogitekstit, sosiaalisen median kanavat ja sisällöt, digimainonta – suurin menestystekijä on hyvä teksti.

Siksi haluan huojentaa teitä, teksti ei ole menossa minnekään. Jopa päinvastoin, edelliset Kirjamessut tekivät tänä vuonna kävijäennätyksensä ja somessa huokailtiin, että eihän täällä mahdu kunnolla kulkemaan. Oli kyseessä sitten asiateksti tai fiktio, haluamme oppia ja viihtyä tekstin parissa.

Suunvuoro päättyy tähän. Mikäli kirjoitat työksesi, toivon sinun saaneen tästä voimaa kohentaa ryhtiä ja tuntea työsi merkityksellisyyden. Jos taas mietit, mistä aloittaa oman markkinointiviestinnän kohentaminen, aloita tekstistä.

Haluatko oppia lisää kirjoittamisesta digimedioihin? Osallistu copywriting-webinaariimme 22.11.!
Ilmoittaudu copywriting-webinaariin