Mikä on Pinterest ja miten sitä käytetään?

Pinterest on yksi nopeimmin kasvavista online-palveluista ja vain vähän suositumpien Facebookin ja Twitterin jäljessä. Pinterestissä on kyse kuvien jakamisesta ja omien kiinnostuksen kohteiden keräämisestä visuaalisiksi kokoelmiksi. Toinen suosittu kuvanjakopalvelu on Instagram, josta Kuulu onkin jo kirjoittanut täällä (perusteet)täällä (markkinointi osa 1) ja täällä (markkinointi osa 2).

Näillä vinkeillä pääset alkuun Pinterestin kanssa

Oikeastaan Pinterest on kuin ilmoitustaulu. Sille voi siis tallentaa viehättäviä kuvia, ideoita, vinkkejä, oppeja ja huumoria. Pinterestin omassa blogissa paljastettiin hetki sitten, että palvelun suosituimmat kuvat liittyvät:

  • intohimoihin, kuten musiikki, valokuvaus ja urheilu
  • lempiharrastuksiin, kuten kalastus, juoksu tai puutarhanhoito
  • ideoihin, jota käyttäjä kerää häitä, uutta sisustusta tai muuta projektia varten
  • inspiraatioon, jota käyttäjä kerää suunnitellessaan koulutuksia tai uusia palveluja
  • mieltymyksiin, jotka voivat muuttua. Käyttäjä voi esimerkiksi miettiä, millaiset kesäkengät ostaisi.

Miten Pinterest palvelee yrityksiä?

Yrityksille Pinterest on mahdollisuus lisätä tunnettuutta ja vauhdittaa myyntiä. Palvelu tuo kiinnostavasti esiin esimerkiksi sisustussuunnittelijoiden, ravintoloiden, hyvinvointi- ja käsityöalan yritysten tai vaikkapa parturi-kampaamoiden parhaat puolet. Käyttäjät ovat potentiaalisia asiakkaita. Yrityksesi Pinterest houkuttelee heidät tutustumaan lisää www-sivujesi tai verkkokauppasi tarjontaan.

Pinterestin yrityskäyttö

Pinterestin avulla

  • rakennat tehokkaasti avointa yrityskuvaa esimerkiksi kertomalla tarinoita ihmisistä yrityksen takana,
  • ohjaat kävijöitä suoraan www-sivuillesi tai blogiisi,
  • ohjaat kävijöitä suoraan verkkokauppaasi (=myyt) kohdentaen liikenteen suoraan tuotekohtaisesti,
  • keräät ideoita uusia palveluja suunniteltaessa,
  • luot keskustelua ja yhteistyösuhteita sekä
  • osoitat osaavasi toimia trendien mukaan.

Näin Pinterest toimii

Pinterestin termit tutuksi:

  • Pinnata (Pin) eli merkitä löytämäänsä sisältöä (linkkejä ja kuvia) Internetistä ja tallentaa niitä omille tauluille (Board). Voit ladata tauluille myös omia kuvia.
  • Repinnata (Repin) eli jakaa muiden tuottamaa sisältöä eteenpäin.
  • Luoda eriaiheisia tauluja (Board) ja pinnata tai repinnata niihin löytämäänsä sisältöä.
  • Tykätä (Like) yksittäisistä kuvista.
  • Seurata (Follow) muita käyttäjiä tai yksittäisiä tauluja. Seuraa juuri niitä aiheita, joista olet kiinnostunut.

Nykyään Pinterestissä voi myös lähettää viestejä tutuille. Suunnittele, vaihda ideoita, toteuta yhteinen projekti, mitä vain!

Näin löydät ideoita

Luo ensin tili henkilöprofiilille täällä http://www.pinterest.com tai yritysprofiilille täällä http://business.pinterest.com/ . Kaikki sisältö ja muokkausmahdollisuudet löytyvät heti Pinterestin etusivulta.

  1. Hakeminen – Etsi sisältöä aihetta kuvaavin avainsanoin (esim. #aurinkolasit) ja näet niillä merkityt pinnit.
  2. Kategoriat – Löydät pinnejä aihealueittain jaoteltuna.
  3. Plus – Pääset luomaan tauluja, lataamaan niihin pinnejä ja lisäämään kuvalinkkejä www-sivuilta.
  4. Klikkaa nimeäsi – Pääset omalle profiilisivullesi, säätämään tilisi asetuksia, etsimään muita kiinnostavia käyttäjiä ja seuraamaan toisten tauluja.
  5. Täältä näet tiliäsi koskevat uudet ilmoitukset.

Käyttäjän oma profiilisivu näyttää tältä:

Pinterest yrityssivu profiili

Jos yritykseesi liittyy runsaasti pinnaamisen arvoista asiaa, kerro siitä visuaalisesti. Asiakkaita voi kiinnostaa esimerkiksi vinkit, käyttöohjeet, knoppitieto (aiheen vierestäkin) tai yrityksesi tarina. Tässä esimerkissä näet haulla #instructions #technology #education löytyviä infograafeja.

Miten pinnaan ja repinnaan kuvia tauluilleni?

Kun olet löytänyt kiinnostavaa sisältöä, klikkaa kuvan yhteydessä olevaa Pin it -painiketta. Valitse sitten, mille taululle haluat pinnata tai repinnata kuvan. Halutessa voit jakaa kuvan Facebookiin, kunhan Pinterest-tilisi on yhdistetty näihin.

Voit rakentaa tauluja yksin tai yhdessä muiden kanssa. Voit ladata tauluille omia kuvia, mutta muista aina tällöin lisätä kuvaan linkki lähteelle, esimerkiksi verkkosivujesi tai -kauppasi www-osoite. Verkkosivujesi kävijöitä puolestaan vauhditat jakamaan sivustosi kuvia Pinterestiin, kun lisäät verkkosivuillesi kuvien yhteyteen Pin it -napit.

Näin tulet löydetyksi

Taulut, kuvat ja profiilisi löydetään varmimmin, kun optimoit brändin nimen, taulut ja kuvatekstit niin, että ne löytyvät Pinterestin (ja myös Googlen) haulla. Hakutoiminto (Search) löytää parhaiten tulokset, jotka sisältävät hashtagin juuri tietyssä muodossa. Kaikki kuvatekstit kannattaa kirjoittaa sekä suomeksi että englanniksi. Esimerkiksi tämä kuva nousee hakuoptimoidun kuvatekstin ansiosta mm. näissä hauissa esille: #finland #food #summer #cottage.

Säännöllinen pinnaus ja seuranta kannattaa

Seuraajien määrää kasvatat pinnaamalla aktiivisesti. Pinnaa tauluille niin inspiroivaa sisältöä, että käyttäjät haluavat repinnata sitä eteenpäin. Vähintään 5-10 pinnausta päivittäin on hyvä nyrkkisääntö. Myös sinun kannattaa repinnata muiden sisältöä. Näin rakennat laajempaa seuraajajoukkoa. Parempaa näkyvyyttä tauluillesi saavutat myös sillä, että repinnaat säännöllisesti jo aiemmin tauluille tallentamaasi sisältöä, koska yleisö on paikalla eri aikoihin. Muista myös seurata säännöllisesti, miten sisältösi leviää ja mikä on suosituinta sisältöäsi Pinterestissä: http://business.pinterest.com/analytics/!

Parhaimmillaan Pinterest tuo enemmän liikennettä yrityksesi verkkosivuille kuin Google+, LinkedIn ja Youtube yhteensä. Mikä parasta, on Pinterest hyvin viehättävä ja yksinkertainen palvelu. Opit sen käytön varmasti nopeasti!