Viime aikoina ja varsinkin Nordic Business Forumin jälkeen tätä kirjoitusta kirjoittava markkinoija on pohtinut paljon luovan työn kulmakiviä eli uusien ideoiden synnyttämistä ja niiden eteenpäin viemistä. Organisaatiopsykologi Adam Grant piti vuoden 2017 Nordic Business Forumissa puheenvuoron, josta riittää ajattelemisen aihetta myös kaikille luovan työn tekijöille. Kokosin yhteen puheenvuorosta poimittuja oppeja siitä, miten ideansa kanssa pääsee eteenpäin.

Osa Adam Grantin teemoista voi kuulostaa yllättävänkin tutulta ja yksinkertaiselta. Välillä on kuitenkin hyvä kerrata perusasioita ja kokeilla, miten nämä temput toimivat vaikkapa markkinointiviestijän arjessa!

Muista myös vasta-argumentit

Onko sinulla mahtava idea, mutta kuulijasi eivät ole samaa mieltä? Kokeilepa kertoa ideastasi aloittamalla sen huonoista puolista ja etene sitten siihen, miksi se niistä huolimatta on toteuttamisen arvoinen. Kun itse tuot myös vasta-argumentit pöydälle, eivät muut välttämättä enää keskity pelkästään niiden miettimiseen ja keskutelussa päästään heti pidemmälle.

Jotain uutta, jotain vanhaa

Tuntuuko siltä, ettei ideaasi ymmärretä? Itse olet mahdollisesti pyöritellyt ideaasi mielessäsi jo pitkän aikaa, joten ei ihme että kaikki siihen liittyvä sinulle aivan päivänselvää. Kun haluat saada myös muut ymmärtämään mitä ajat takaa, vaaditaan toistoja – pikkuhiljaa ideasta tulee tutumpi. Voit myös pyrkiä kertomaan ideasta tuttujen asioiden kautta: ”Tämä on kuin Romeo ja Julia, mutta päähenkilöt ovatkin kissoja”.

Oikea ilmapiiri

Onhan teilläkin sallittua puhua haasteista myös silloin, kun valmiita ratkaisuja ei ole? Uusille ideoille ja niiden jatkokehittelylle hedelmällisin maaperä on luottamus ja psykologisen turvallisuuden ilmapiiri. Tiimissä on turvallista, kun toisia kuunnellaan, virheiden tekeminen on sallittua ja asioista saa puhua suoraan ilman pelkoa kielteisistä seurauksista. Psykologista turvallisuutta voi luoda lisäksi esimerkiksi huumorin avulla – kun pomokin välillä hassuttelee toimistolla, on helpompi lähestyä asialla kuin asialla.

Vaihda näkökulmaa

Onko joskus käynyt niin, että ideasampo tuntuu olevan jumissa? Ihmiset ovat usein luonnostaan luovempia, kun saavat miettiä ideoita yllättävistä näkökulmista. Käännä siis tehtävä päälaelleen, ja pohtikaa porukalla hyvien ratkaisujen sijaan hetki huonoimpia mahdollisia ratkaisuja. Tämä luovuuslukkoja avaava vinkki on todettu toimivaksi myös Kuulun työpajoissa.

Unelmatyökaveri täydentää, ei toista

Miten työkaverisi voisivat auttaa ideoinnissa tai ideoiden toteuttamisessa? Usein työkulttuuria pidetään yrityksen kilpailuvalttina rekrymarkkinoilla ja siksi työyhteisöön haetaankin työyhteisön kulttuuriin sopivia uusia työntekijöitä. Työpaikan kulttuuriin ihanteellisesti sopivin tekijä ei silti tarkoita tulevien tiimikavereidensa kloonia. Parhaimmillaan uusi tekijä täydentää työyhteisöä ja tuo mukanaan jotain sellaista osaamista, mikä tiimistä vielä puuttuu.

Jos kaipaat uusia työkaluja idistelyyn ja sisällön suunnitteluun, tutustu sisällöntuotantotyöpajaamme!

Lue lisää sisältöideoinnin työpajastamme, jonka voit tilata yrityksellesi!

Ideointivinkkejä sisältömarkkinoijalle

s sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi ovat osa työtäsi, nappaa tästä vinkit ideointiin.

Digimarkkinointi

Copywriterin kauhunhetkiä – mitä jos kirjoittajan blokki iskee?

Kun kirjoittajan blokki iskee, näillä vinkeillä pääset eteenpäin.

Sisällöntuotanto