Kun organisaatiolla on useita eri somekanavia käytössään, miten ratkaista se, mitä mihinkin kanavaan laitetaan? Tämä kysymys toistuu koulutuksissamme ja nyt saimme tämän myös joulukalenterikampanjamme aikana. Tarkalleen ottaen kysymys kuului: Miten versioida samaa sisältöä, jota haluaisi jakaa eri somekanavissa? Vai ollako versioimatta ollenkaan ja valita kanavista yksi ja paras mahdollinen sisältöä ajatellen? 

Kannattaa aina lähteä siitä ajatuksesta, että aina ensin mietitään, mitä halutaan sanoa, sitten kenelle halutaan sanoa ja vasta sen jälkeen, missä kanavassa. Tätä mallia hyödyntämällä kanavakulttuurin merkitys tulee oikeassa vaiheessa sisällön luoimsen prosessia.

Ota kanavakulttuuri huomioon

Jokaisessa somekanavassa on oma kulttuurinsa, jonka mukaan myös meidän markkinoijien tulee toimia, jos halutaan luoda sitouttavaa sisältöä ja pyrkiä aitoon vuorovaikutukseen käyttäjien kanssa. Vertauksena toimii hyvin työreissut: jos lähden Aasiaan myymään Kuulun palveluja, mietin tarkkaan ennen matkaa, miten käyttäydyn, tervehdin ja puhun paikallisille. Samanlainen ajattelumalli toimii somekanavissa: jokaiseen kanavaan sopii sen kanavan kulttuurin mukainen sisältö.

Lähtisin siis ajatuksesta, että ensin mietitään ydinviesti, joka sitten muotoillaan sopivaan kanavaan tai kanaviin, joissa kohderyhmä viettää aikaansa. On turha muokata samaa viestiä joka kanavaan, mikäli kohderyhmä ei käytä jokaista kanavaa – toisaalta jos käyttää, niin viestin voi muokata jokaiseen kanavaan.  Jos esimerkiksi viestitään rekrytoinnista, on viesti hyvin erilainen ammattikanava LinkedInissä, kuin kevyessä ja inspiroivassa Instagramissa. Kummassakin voi viestiä samaa asiaa, mutta viestinnän muodon, kuvamaailman ja tone of voicen on oltava erilainen.

5 vinkkiä sosiaalisen median sisältöjesi parantamiseksi

5 vinkkiä somesisältöjen parantamiseksi

Sisällöntuotanto

7 vinkkiä somen sisällöntuotantoon

Miten keksiä aina jotain mielenkiintoista kerrottavaa someen? Lue vinkit!

Digimarkkinointi