Kuulu bloggaisikin jo Snapchatista aiemmin, mutta nyt pureudumme syvemmälle palveluun ja sen markkinointimahdollisuuksiin.

Snapchat on juuri saavuttanut 100 miljoonaa käyttäjää ja on ilmoittanut arvokseen 10 miljardia dollaria. Palvelussa jaetaan noin 700 miljoonaa ”snäppiä” (eli kuvaa tai videota) päivittäin, joten kannattaa miettiä, voisiko sinun yrityksesi olla ensimmäisten suomalaisten joukossa hyödyntämässä sen markkinointivoimaa.

Mistä Snapchatissa on kyse?

Ennen kuin otat Snapchatin käyttöön, tutustu kuitenkin palveluun kunnolla katsomalla mitä muut tekevät. Seuraa muita käyttäjiä ja varsinkin muita yrityksiä ja katso, missä hengessä siellä viestitään.

Internet-julkkikset, eli pelkästään nettipresensillään suosiota saavuttaneet tyypit ovat jo jalkautuneet Snapchattiin ja tehneet yritysten kanssa rahakkaita markkinointidiilejä. Vineen ja Instagramiin verrattuna Snapchatissa yrityksen sisällön ei tarvitse olla niin laadukasta, kunhan se vain on kiinnostavaa. Yritys tarvitsee vain älypuhelimen, muutaman emojin ja ihmisen, joka tajuaa mistä palvelussa on kyse. Snapchatistä voi tulla yritykselle halpa tapa loistaa sosiaalisessa mediassa.

Snapchatissä ei siis ole tavoitteena olla täydellinen, oikeastaan palvelu tulikin tunnetuksi siitä, että siellä ei jaeta kauniita, filtteröityjä kuvia (kuten Instagramissa). Snapchatissa jaetaan aitoja kuvia ja videoita oikeille ystäville. Brändien tulisi ajatella palvelusta samalla tavalla. Älä siis pelkää näyttää Snapchatissa jotain muuta kuin siloteltua pintaa. Tässä on sosiaalisen median palvelu, jossa saa olla vähän hassu.

Snapchat Stories – mikä se on ja miksi se on tärkeä?

Snapchat Stories teki palvelusta todellisen sosiaalisen median ja se onkin nykyään palvelun suosituin ominaisuus yli miljardilla katselukerrallaan. Yhden kuvan tai videon pituisten snäppien sijaan käyttäjät voivat jakaa niitä omaan tarinaansa, joka on näkyvissä 24 tunnin ajan. Snapchat Stories on siis kokoelma snäppejäsi.

Monet yritykset tekevät yhteistyötä Snapchat-julkkisten kanssa juuri Stories-ominaisuuden kautta, sillä tarinan tekeminen on vie kuitenkin aikaa. Monessa tapauksessa yritys on tarjonnut snäppääjälle jotain vastineeksi, ja päässyt mukaan heidän päivän tarinaansa. Näin näkyvyys on valtava ja vaiva verrattain hyvin pieni.

Suuret brändit kuten esimerkiksi McDonald’s, Audi, ja Taco Bell ovat myös hyödyntäneet Stories-ominaisuutta erittäin tehokkaasti.

Snapchatin hyödyt ja haasteet

Snapchatissa on toki omat hyötynsä ja haasteensa markkinointivälineenä. Täytyy muistaa, että palvelu rajoittaa kuvien ja videoiden näkyvyyttä siten, että ne näkyvät vain esimerkiksi 10 sekuntia. Sen jälkeen kuva tai video tuhoutuu, eikä sitä saa enää mitenkään takaisin. Markkinoinnissa täytyy siis hyödyntää joka ikinen sekunti ja suunnitella sen käyttö tarkasti.

Markkinointiviestin tuhoutuminen voi myös olla haastava asia, ja Snapchatia käyttävät yritykset ovatkin saaneet palautetta siitä, että tarjouskupongit ovat tuhoutuneet ennen kuin niitä on saanut käytettyä. Parhaimmillaan palvelu onkin, kun yritykset päästävät sen seuraajat näkemään uudesta tuotteestaan ennakkokatsauksen, jota ei näytetä missään muualla. Tämän lisäksi palvelussa voi järjestää kilpailuja ja muita kampanjoita. Palvelun avulla voit siis todella sitouttaa seuraajiasi. Lisää ideoita palvelun hyödyntämiseen voit lukea seuraavaksi.

8 helppoa markkinointi-ideaa Snapchatiin:

  1. Tiedota seuraajiasi alennusmyynnistä tai lähetä heille alennuskuponki tai koodi, jolla saa kassalla -10% alennuksen.
  2. Järjestä aarteenetsintä ja lähetä kuva tuotteesta, jonka löydettyään saa -20% alennuksen.
  3. Ideoi salainen ruokalista, josta vain Snapchat-seuraajat voivat tilata.
  4. Lähetä seuraajillesi kymmenen sanaa tai kuvaa, jotka heidän pitää saada ylös voittaakseen matkalahjakortin.
  5. Tervehdi seuraajiasi ja esittele itsesi tai yrityksesi iloisella tavalla videon muodossa.
  6. Hyödynnä kuvateksti jättämällä jokin sana pois ja usuta seuraajasi arvaamaan, mikä se on.
  7. Lähetä seuraajillesi viesti, jossa ilmoitat ensimmäisen siihen vastaavan snäpin voittavan palkinnon.
  8. Kannusta seuraajiasi suosittelemaan yritystäsi heidän kavereilleen. Jokaisesta snäpistä, jossa näytetään todisteita uudesta seuraajasta, saa palkinnon.