Somessa pitää olla, sen tietävät jo kaikki. Mutta miten Facebookia voi hyödyntää tuotemarkkinointitarkoituksiin? Somessa erottuminen on haastavaa, sillä yleisö kyllästyy helposti eivätkä pelkät mainostyyppiset julkaisut riitä. Facebook-markkinointi on paljon muutakin kuin OSTA-käskyjen huutelemista päivä toisensa jälkeen./var/folders/cd/xrykrvf92871z0ynb593skn40000gp/T/com.microsoft.Word/WebArchiveCopyPasteTempFiles/yH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7

Käytä kohderyhmäsi luomaa sisältöä

Ota aito yhteys yleisöösi ja hyödynnä heidän sisältöjään! Repostaa ja jaa (muista pyytää myös lupa – varmassa vara parempi!) rohkeasti asiakkaidesi kuvia. Jos sisältöjä ei noin vain löydy, voi yleisöä kannustaa vaikka kilpailulla, jonka satoa voi hyödyntää yrityksen somessa. Repostaamalla tai jakamalla seuraajiesi sisältöä kasvatat sitoutuneisuusastetta sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Muista myös merkitä sisällön luoja kuvaan!

Mainosta Facebookissa

Orgaanisen (eli ilman maksettua mainontaa saavutetun) kattavuuden aika alkaa valitettavasti olla menneisyyttä yritysten osalta. Facebookin uudistaessa algoritmiaan yritykset jäävät nuolemaan näppejään. Palvelu haluaa tarjota jokaiselle optimoitua sisältöä, eivätkä yritysten julkaisut usein ole sitä mitä Facebookista lähdetään etsimään. Onneksi Facebook tarjoaa kustannustehokkaita ja toimivia mainosmahdollisuuksia! Facebookin mainosten kautta voi kohdentaa markkinoinnin todella tarkasti, jolloin voit olla varma siitä että tavoitat juuri oikeat ihmiset.

Tue somemainostusta luomalla mahdollisimman selkeä ostopolku. Asiakkaasi ei jaksa harhailla verkkokaupassa etsimässä mainoksessa näkemäänsä tuotetta, vaan on sinun tehtäväsi asettaa tuote asiakkaan nenän eteen. Ohjaa siis harkitusti suoraan esimerkiksi tuotekategoriaan tai tuotetta varten luodulle laskeutumissivulle. Ostamisen pitää olla helppoa! Lue kirjoituksmme nettisivukävijät ostajiksi.

Seuraa ainakin klikkausprosenttia ja konversioiden määrää mainoskampanjoiden aikana. Jos konversioita ja klikkauksia nettisivuille ei synny, voi kyse olla vaikeasta ostoprosessista, vääränlaisesta kohderyhmävalinnasta tai vääränlaisista kuvista. Muista myös hyödyntää uudelleenmarkkinointimahdollisuudet: Facebook-pikselin avulla voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi asiakkaille, jotka kävivät sivuilla mutta eivät vielä ostaneet mitään.

Näytä tuotteiden toimivuus

Tarjoa asiakkaille mahdollisuus nähdä tuotteesi käytössä! On helpompi tehdä ostopäätös, kun on nähnyt miten tuote toimii. Esittele kiinnostavia tapoja hyödyntää tuotetta kuvin ja videoin – kaikki visuaalisesti näyttävä toimii somessa (unohda siis tylsät tuotetietoluettelot tekstimuodossa, ne sopivat muihin kanaviin). Facebookin videomainonta on erittäin halpaa ja vetävän videon teko on helppoa myös mobiililaitteilla. Facebook-live puolestaan tarjoaa mahtavan mahdollisuuden vastata kysymyksiin livenä ja esitellä tuotteita reaaliaikaisesti.

Kerää arvosteluja

Kokemusten jakaminen on somessa arkipäivää ja niin suositukset kuin huonotkin kokemukset jättävät jälkensä helposti. Arvostelut vaikuttavat ostopäätöksiin todella paljon – melkein jokainen googlaa jossain vaiheessa elämäänsä X kokemuksia! Pyydä asiakkailtasi Facebook-arvosteluja aktiivisesti. Pyynnöt voi esittää kasvokkain, nettisivuilla, sähköpostilla… Moni kanava on tarkoitukseen sopiva, mutta varo kärttämästä liikaa!

Arvostelujen salliminen Facebookissa pitää toki sisällään riskin siitä, että myös negatiivisia palautteita tulee. Kyse on kuitenkin sosiaalisesta mediasta, jonka ytimessä on keskustelu ja kanssakäyminen. Älä siis maalaa turhaan piruja seinille, vaan ota kaikki irti mahdollisuudesta saada rehellistä palautetta ja hoitaa asiakassuhteita onnistuneesti.

Lähde: Business 2 Community – 5 Proven Ways to Promote Your Products on Facebook

Koulutamme Facebookia livenä tai webinaarina missä vain, joten pyydä ihmeessä tarjous ja tutustu FB-koulutuksiimme!

Facebook-koulutukset

Facebook mainonnan kohdentaminen on helppoa

Facebook mainonta. Mainonnan kohdentaminen.

Mainonta

Nettisivukävijät ostajiksi

Nettisivukavijat ostajiksi

Digimarkkinointi