Joskus lähden kauppaan ajatuksenani ostaa mahdollisimman terveellisiä vaihtoehtoja. Huomaan kassalla ostaneeni yllättävän paljon tuotteita, jotka ovat olleet listallani, mutta jotka on myös pakattu keltaisiin ja vihreisiin väreihin. Olen suunnistanut kaupassa sekä ostoslistani, mutta myöskin värien varassa.

Värejä on brändätty ja ne herättävät meissä erilaisia tunteita sekä mielikuvia.

Matkustan ja matelen osana liikennettä. Punainen tarkoittaa ”Pysähdy!”. Vihreä valo neuvoo, että on vuoroni ylittää tie.

Aiempi blogiteksti Valon merkitys kuvassa käsittelee valon värejä ja valon merkitystä kuvassa. Valon väreillä on väliä myös mielikuvamainonnassa.
Raikkaan talvipäivän valo on sinistä. Takkatulen äärellä värit kääntyvät punaiseen. Molemmat mainitut herättävät meissä erilaisia tunteita ja toiveita.

Tässä tekstissä tartun väriaiheeseen valokuvaajan sekä stylistin perspektiivistä tutkien rakennetun/stailatun kuvan mahdollisuuksia. Jaan vinkkejä jotka voit huomioida jo ennen kuvan ottamista tai vaikkapa kuvankäsittelyn ollessa ajankohtaista.

Stailattu kuva on markkinoinnissa tärkeä elementti

Millaisen kuvaustaustan valitset?

Mieti onko tausta väriltään ja luonteeltaan sellainen, joka toimii juuri sinulle tai tuotteellesi.

1.Taustavärin valinta

Viritätkö kuvasi luonnonläheiseksi ja raikkaaksi? Esitteletkö jotain nuorekasta, energistä ja rohkeaa? Vai onko brändilläsi jokin oma väri tai värikartta? Vaikka kyseessä on vain kuvan taka-alalle jäävä ”vähemmän tärkeä tausta” on kyseessä pohja kuvan tunnelmalle.

Kuvaustaustanasi voi toimia studion taustakartonki tai mikä tahansa muu ympäristö. Kahvilasta voit löytää kuvaasi valmiin värimaailman ja studiossa voit aloittaa puhtaasta nollatilanteesta.

Kuvakatalogisi tulee näyttämään sitä johdonmukaisemmalta, mitä enempi sen suhteen on mietitty jatkuvuutta ja sen omaa väripalettia. Tasalaatuisuus ja ennustettavuus herättävät myös omanlaistaan luottamusta mm. Instagram-seuraajassasi.

2.Tartu ideoihisi

Taltioi ideasi johonkin niiden yllättäessä, suunnittele rohkeasti myös muiden seurassa ja kokeile välillä jotain rutiineistasi poikkeavaa – olet sitten kuvaamassa kännykällä Instagramiin tai suunnittelemassa studiokuvauksia, joiden aikana haluat visuaalisen näkemykseksi konkretisoituvan mahdollisimman tarkkaviivaisesti.

3.Toista sinua miellyttäviä väriyhdistelmiä

Itse käytän kuvasuunnittelun tukena erilaisia kuvapäiväkirjoja. Taltioin kännykällä minua viehättäneitä yksityiskohtia ja väriyhdistelmiä. Näihin voi törmätä lomamatkoilla, internetissä, omassa keittiössä tai vaikkapa vaateostoksilla. Tallennan Pinterestistä ja Instagramista omaa visuaalista näkemystäni tukevia elementtejä ja toistan minua viehättäneitä väriyhdistelmiä lopulta kuvissani. Suora kopioiminen ja vaikutteiden ottaminen ovat kaksi eri asiaa.

Tämä valokuva on otettu iPhone 8 plussalla luonnonvalossa. Taustana toimi A3 kokoinen pala valkoista kartonkia. Kuvan jälkikäsittely on tehty tietokoneella.

Kuvan värien editointi

1. Somefiltterit

Yksi tapa yhdenmukaistaa valokuvia esimerkiksi Instagramissa on sitoutua valitsemaansa filtteriin ja sävyttää sillä toistuvasti kuviensa värimaailma. Se ei silti takaa aivan tasaista lopputulosta elleivät jakamasi kuvat ole keskenään hyvin samanlaisia.

2. Värien editointi ammattilaisten käyttämillä ohjelmistoilla

Värejä onnistuu hienosäätää myös esimerkiksi Adobe Photoshopissa ja Lightroomissa. Itse yritän aina minimoida jälkityön määrän keventääkseni työskentelyä. Voimakas värimaailman ruuvaaminen uuteen suuntaan on mahdollista, mutta yleensä hyvin tarpeetonta ja haastava toteuttaa tyylikkäästi. Hyvin suunniteltu ja toteutettu on nopeasti editoitu.

Vaatetus, rekvisiitta ja muut ”jonkin väriset” asiat

Nyt on aika irrottautua taustasta kuvan muihin elementteihin kuten malliin ja mahdolliseen rekvisiittaan.

Onko kuvaideasi saanut kipinän ympäristöstä, joka inspiroi sinua vai löytyykö sinulta tuote, jonka haluat kuvata tai kuvauttaa? Oli ensimmäinen elementti sitten kana tai muna tulevat ne vaikuttamaan toisiinsa. Saamme aikaiseksi erilaisia jännitteitä yhdistämällä erilaisia värejä keskenään.

Mikä tahansa väri sävyttyy näköhavainnossa vierekkäisen värin vastakkaisvärillä. Emme lähde nyt opiskelemaan väriympyrää, mutta tässä tehokas esimerkkikuva havainnollistamaan kuinka yksi ja tismalleen sama sinisen sävy reagoi eri värisillä taustoilla. Kiinnostuneet voivat perehtyä vapaasti aiheeseen nimeltään simultaanikontrasti.

Tässä tehokas esimerkkikuva havainnollistamaan kuinka yksi ja tismalleen sama sinisen sävy reagoi eri värisillä taustoilla. Kiinnostuneet voivat perehtyä vapaasti aiheeseen nimeltään simultaanikontrasti.

Muutama stylistin vinkki kuvausvaatteiden värivalintoihin

Siirtykäämme lyhyen oppikirjan välistä takaisin itse käytännön tasolle! Tässä muutamia asioita joita otan värien puolesta huomioon toteuttaessani stylistin työtä.

1. Toistatko kuvissa brändin omia värejä?

Voit poimia kuvaan värejä esimerkiksi yrityksen logosta. Värin ollessa vihreä, voit ehdottaa mallille esimerkiksi vihreää kauluspaitaa, taskuliinaa, mekkoa, käsilaukkua tai sukkia. Kuvaan voi tuoda vihreää myös vaikkapa viherkasveilla, sohvatyynyillä, kahvikupilla tai kännykänkuorilla. Voit esitellä yrityksen väriä hyvinkin ilmiselvästi tai piilotella sitä kuvan taka-alalle.

2. Mitkä värit sopivat mallille?

Meillä jokaisella voi olla oma lempivärimme ja lempivaatteemme. Varo silti ettet anna mallin toiveiden tai omien lempiväriesi vaikuttaa liikaa stailaamiseen. Suosittelen varaamaan mallille aina muutaman erivärisen vaatevaihtoehdon, koska kuvauspaikalla vaate voikin näyttää hieman eriltä kuin mitä olet ajatellut.

Jenny kolmella eri taustalla kuvattuna

Grande finale

Kiitos sinulle uteliaalle, joka luit itsesi tänne asti!

Kun seuraavalla kertaa huomaat aiempaa tietoisemmin suunnittelevasi kuvausten värejä olet ottanut askeleen lähemmäksi sitä osaamista, jota löytyy stylistin, valokuvaajan, AD:n ja monen muun visuaalista työtä toteuttavan työkalupakista.

Mukavia kuvaushetkiä!

Visuaalinen sisällöntuotanto webinaari