Livevideot ja livestriimaus

Livestriimaus eli suoratoisto on noussut nopeasti yhdeksi suosituimmista ominaisuuksista sosiaalisen median kanavissa. Striimausta pystyy niin seuraamaan kuin tekemäänkin jo lähes kaikilla käytetyimmillä somealustoilla kuten Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa.

Vaikka tässä kirjoituksessa pureudunkin puhtaasti YouTube Liveen ja sen potentiaaliin markkinoinnissa, täytynee mainita, että pelkästään livestriimaukseen perustuva alusta Twitch, on kasvattanut valtavasti suosiotaan viime vuosina. Pelivideoistaan tunnetulla alustalla katsottiin yhteensä 560 miljardia minuuttia livestriimejä vuonna 2018 –tuplaten katsojamääränsä verrattuna edellisvuoteen. Hakukonejätti Googlen (Alphabet) omistama Youtube ei ole halunnut jäädä livevideoiden kelkasta pois ja onkin näin ollen panostanut vahvasti lähiaikoina Liveominaisuuksiin sekä niiden käytettävyyteen.

YouTube LIVE

Itse suoratoiston tekeminen ja katsominen YouTube Livessä ei juuri eroa muiden palveluiden live-ominaisuuksista. Se mikä puolestaan erottaa YouTube Liven muista, on livevideoiden löydettävyys ja niiden organisointi. YouTube on ollut aina vahva videoiden luokittelussa sekä löydettävydessä, sillä onhan alustalle ladattu massiivia määriä videoita jo reilut kymmenen vuotta. Vuoden 2018 tietojen perusteella YouTubeen ladattiin videoita 300 tuntia joka minuutti, joten videoiden löydettävyys on suuressa roolissa, mikä puolestaan auttaa myös livevideoiden näkyvyyttä.

Löydettävyys

Menneiden ja päättyneiden livevideoiden löydettävyys on YouTubessa erittäin hyvä, koska videoita pystyy järjestämään kansioihin, josta käyttäjät pystyvät löytämään sekä katsomaan menneitä tallenteita kuukausia tai jopa vuosia myöhemmin.

Facebook on tässä huono ja sen alustalta on miltei mahdotonta löytää jo loppunutta livevideota. Facebook-sivun välilehtiä voi lisätä ja järjestellä ja livevideot on Facebookissakin mahdollista nostaa välilehdille, mutta silloinkin etsiessään täytyy tietää mitä on etsimässä. Facebookissa yritysten varsinaisilla sivuilla käy vain murto-osa yritysten seuraajista. Ylipäätään videoiden löydettävyys ja järjestäminen on Facebookissa huomattavasti mutkikkaampaa kuin YouTubessa. YouTube Live myös konvertoi liidejä yhtä tehokkaasti kuin Facebook ellei jopa paremmin, sillä YouTubessa olevia livevideoita löydetään pidemmänkin ajan jälkeen toisin kuin Facebookissa. Tästä syystä itse suoratoiston aikana ei tarvitse huolehtia tuleeko liidejä vai ei, sillä niitä voi tippua tasaiseen tahtiin myöhemminkin samaisesta livevideosta. Liideillä tarkoitetaan tässä kohtaa siis esimerkiksi yhteydenottoja tai vaikkapa kanavan tilauksia.

Näkyvyys

Löydettävyyden lisäksi YouTube Livessä on etu näyttökertojen suhteen. YouTuben algoritmi pyrkii tällä hetkellä jo entuudestaan suosittelemaan mahdollisia kiinnostavia livevideoita käyttäjille, koittaen saada striimaukselle lisää jalansijaa normaaleiden videoiden seassa. Algoritmin suositellessa käyttäjille kohdennettua videosisältöä, se suosittelee vahvasti myös livevideoita. Näin ollen YouTuben livevideot saavat todennäköisimmin jopa enemmän näyttökertoja kuin muilla alustoilla tehtävillä striimeillä. Algoritmi suosittelee livevideoitasi myös käyttäjille, jotka eivät tunne sinua entuudestaan. Ennestään sinua seuranneet käyttäjät saavat ilmoituksen, kun aloitat livevideon, mikä parantaa mahdollisuutta mahdollisimman monen silmäparin saamiseen.

Käyttäjät

YouTube Liven etu on myös YouTube itse ja tarkemmin sen käyttäjäkunta. YouTubeen tullaan monesti katsomaan sisältöä, kun on enemmän aikaa eikä sitä selata nopeasti läpi kuten esimerkiksi Instagramia tai Facebookia. YouTuben reippaan kolmenkymmenen miljoonan aktiivisen käyttäjän keskiarvoinen sivulla käynti on noin 40 minuuttia, joka on 50 prosentin nousu vuodesta 2017. Tätä lukua peilaten voidaan realistisesti ajatella, että käyttäjät ovat myös valmiita viettämään enemmän aikaa live-videoiden parissa verrattuna nopeasti selattaviin somekanaviin.

Käyttäjille on myös olemassa hyviä ominaisuuksia livevideoiden tekemiseen YouTubessa, sillä alusta mahdollistaa muun muassa videoiden leikkaamisen päättyneen liven jälkeen. Livevideon ollessa käynnissä katsojilla on lisäksi käytössä Super chat –ominaisuus, jossa pystyy rahaa vastaan nostamaan oman kommentin tai kysymyksen esille. Näistä voit lukea lisää toisessa kirjoituksessamme ”YouTube live puhelimella”. Katsojamääriltään suurilla YouTube-kanavilla on valtavasti yleisöä livestriimeissä, joten rahan avulla katsoja pystyy saamaan helpommin asiansa esille sekä samalla tekijä saa pienen korvauksen tekemästään työstä. Kyseinen chatti-konsepti ei ole uutta livevideoiden teossa ottaen huomioon muut alustat, mutta videoiden jälkikäteen tehtävää leikkausominaisuutta ei juuri ole muualla käytössä kuin YouTube Livessä.

Lopuksi

Löydettävyyden, näkyvyyden ja käytettävyyden ansiosta YouTube Live kasvaa kasvamistaan ja livelähetysten suosion myötä myös YouTube Live tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina. Lisäksi markkinoijille YouTube Live voi olla tulevaisuuteen tähdäten erittäin varteen otettava vaihtoehto lisänäkyvyyden sekä ”liidien” saannissa. Live-videot mahdollistavat tiedon ja ammattitaidon jakamisen kiinnostavasti ja hieman eri tavalla kuin tähän asti on totuttu. Lisäksi katsojat pääsevät tutustumaan tekijöihin lähemmin sekä osallistumaan live-videoihin mahdollisilla kysymyksillään.

Katso alta Facebook-livelähetyksemme aiheesta YouTube-markkinointi

KEVÄT 2019 Mobiilivideot ja stoorit (Helsinki) 26.3.2019

KEVÄT 2019 Livevideot (Oulu) 28.3.2019

18.04.2019

Teimme Prime Salesille rekrytointikampanjoita, joilla saavutettiin loistavia tuloksia! Kampanjan ansiosta Prime Sales sai 200 työhakemusta. Toteutimme kampanjoiden visuaalisen ilmeen sekä markkinoinnin digikanavissa.

Mitä Prime Salesin toimitusjohtaja Joonas Puurunen on mieltä yhteistyöstämme? Katso video!

KAMPANJAN TAVOITE
Tavoittaa suuri määrä ihmisiä ja innostaa heidät hakemaan työtä Prime Salesilta. Kaikki kampanjan verkkosivuliikenne ohjattiin laskeutumissivulle primesales.fi/rekry, jossa tavoitteena oli hakemuslomakkeen lähetys.

ASIAKKAAN HAASTE
Kohderyhmää, jolle viestiä rekryviestiä verkossa jaetaan, oli vaikea määritellä, koska Prime Salesin työntekijöitä ei rajaa esimerkiksi demografia tai koulutus. Lisäksi uupui idea kampanjan visuaalisesta ilmeestä.

KAMPANJAN AJANKOHTA
Talvi 2018–2019

KUULUN TOTEUTTAMAN KOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Kuulu toteutti kampanjat digikanaviin. Lisäksi Prime Sales hyödynsi kampanjan aineistoa mm. kohdatessaan työnhakijoita messuilla.
- kampanjan visuaalisen ilmeen ja mainostekstien suunnittelu
- mainoskuvien toteutus eri medioihin
- kampanjan laskeutumissivun kuvitus verkkosivustolla
- Facebook
- Instagram Stories
- digitaulut
- rollupit
- julisteet
- flyerit
- suunnitelman kanavista, joissa rekrymainontaa tehdään
- suunnitelma tarvittavista mainoseuroista ja niiden jakautumisesta kanavittain
- jatkuva kampanjoiden seuranta ja optimointi, jotta asiakas sai parhaan mahdollisen vasteen kampanjoinnilleen.
- mainoskampanjoiden toteutus Google Adsiin, Facebookiin ja Instagramiin

Sovittujen raamien puitteissa Kuulu teki päätöksiä viikoittaisista toimenpiteistä digikanavissa proaktiivisesti. Asiakkaalta pyydettiin vahvistus suurempiin muutoksiin.

KAMPANJAN TULOS
Kampanjan tuloksena Prime Salesilla on aloittanut talven aikana useita kymmeniä uusia työntekijöitä. Kampanjointia jatkettiin vielä kesätyöteemalla ja sen myötä Primen kesätyösopimukset oli tehty valmiiksi jo maaliskuussa. Prime Sales koki saaneensa riittävän määrän hyviä työhakemuksia, jotta saatiin palkattua sopivia tekijöitä. Yhteistyö jatkuu nyt hyvin ketteränä, kun molempien osapuolten työtavat ovat tiedossa.

Katso videolta, mitä Prime Salesin toimitusjohtaja, Joonas Puurunen, kertoo yhteistyöstä.