Teidänkin yrityksenne ansaitsee kasvot. Anna, kun kerron sinulle, mistä on kyse.

Ihmiset herättävät mielenkiinnon sosiaalisessa mediassa ja syystäkin, sillä meitä kyllä kiinnostaa toiset ihmiset ja heidän tekemisensä. Vilkaisepa tässä kohdassa yrityksenne suosituimpia somejulkaisuja. Onko eniten vuorovaikutusta tai kattavuutta orgaanisesti keränneissä julkaisuissa ihminen? Huomaatko, että tarinat ihmisten takana toimivat? Tai julkaisut, joissa tuodaan esiin persoonaa eri tilanteissa tai henkilöä työnteossa? Ehkä julkaisut, joissa esiintyy tunnettu vaikuttaja ovatkin niitä, jotka ovat menestyneet parhaiten.

Pysähdy seuraavaksi miettimään, millaisia mielikuvia ja tunteita sinulle herää alla olevasta kuvaparista.

kuulu logo

kuulun posse

Niinpä. Logon takana on melko paljon väriä, energiaa, luovuutta, ammattitaitoa, aitoja hetkiä ja tunteita. Näistä me haluamme viestiä ulospäin ja siksi me Kuululla tuomme jokaisen kuululaisen esille somessa. Lisäksi myös asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme esiintyvät onneksemme ajoittain somekanavissamme. 

5 syytä, miksi yrityksen somekanavissa tulisi olla ihmisiä

 

Ihmisten näkyminen lisää mielenkiintoa

Yritys tarjoaa lähes aina ratkaisun johonkin asiakkaan kohtaamaan ongelmaan. Kuitenkaan tämä ratkaisu ei välttämättä itsessään ole ainoa asia, joka saa asiakkaan kiinnostumaan yrityksestänne tai tarjoamastanne. Saattaakin vaatia asiantuntijan kertomaan, miten ratkaisu vastaa ongelmaan. Tai voikin olla, että asiakas kiinnittää huomiota aluksi yrityksenne työntekijöiden koostamaan hauskaan videoon ja vasta sen jälkeen perehtyy paremmin itse tarjoamaan. Tuotteet ja palvelut ovat ikään kuin taulun kehykset, joita toki täydentää tarjoamanne erinomaisuus. Kuitenkin itse taiteen tekevät ihmiset, niin yrityksen sisällä kuin ulkopuolella. Heistä syntyy mielenkiinto.

Ihmisten avulla voi viestiä tehokkaasti työnantajamielikuvasta

Miksi teidän yritykseenne kannattaa tulla töihin? Tätä pohtii epäilemättä jokainen, joka harkitsee lähettävänsä työhakemuksensa teille. Helpolta kuulostava keino olisi listata liikuntaedut, vakuutukset, etätyömahdollisuudet, tiimihupparit ja lemmikkipäivät rekrytointijulkaisuihin. Työsuhde-eduilla kuitenkin itsessään on melko vaikea vakuuttaa hyviä hakijoita. Huomattavasti tehokkaampi keino voisikin olla työnantajamielikuvasta viestiminen laajemmin ihmisten avulla. Se toki vaatii, että työolosuhteet todellakin ovat kunnossa, ihmiset viihtyvät työssään ja haluavat aidosti olla mukana levittämässä työnantajan hyvää mainetta ulospäin. Usea hakija voikin vakuuttua siitä, kuinka mahtavan oloisia persoonia teillä on töissä tai miten näkisi itsensä osana tuota porukkaa.

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa

 

Henkilön Digimarkkinointitoimisto Kuulu (@kuulu.fi) jakama julkaisu

 Ihmisten kautta vuorovaikutusta on mahdollista rakentaa ja syventää

On selvää, että ihmiset puhuttelevat toisia ihmisiä. Moni keskustelee mieluummin ihmisen kuin robotin tai yrityksen logon kanssa. Inhimillisellä vuorovaikutuksella voidaan tehdä merkityksellisempää markkinointia ja viestintää sekä syventää vuorovaikutuspisteitä. Kun tuomme ihmisiä esille somekanavissamme, luomme myös parempaa samaistumispintaa yrityksen ulkopuolelle.

Ihmiset erottavat teidät kilpailijoistanne

Vaikka kahdella yrityksellä olisi tismalleen samanlainen tuote, jossa on samanlaiset ominaisuudet ja sama myyntihinta, voivat ihmiset olla ostopäätöksessä painava tekijä. Oletko itse tai onko joku lähipiiristäsi aina kääntynyt sen saman autokorjaajan tai kampaajan puoleen, koska hän on tuttu ja hommat toimivat sen kummempia ihmettelemättä? Sanotaankin, että tutut kasvot myyvät paremmin.

Ajatus on hyvin käännettävissä myös sosiaaliseen mediaan. Ne, jotka jo tuntevat teidät, ovat varmasti kiinnostuneita siitä, miten teillä ja nimenomaan teidän ihmisillänne menee. Sosiaalinen media on hyvä kanava pysyä kärryillä, kunhan yritys ja henkilökunta ovat aktiivisia. Puolestaan niille, jotka eivät vielä teitä tunne voi luottamus rakentua pikkuhiljaa somejulkaisujen myötä, kun vastapuoli tutustuu henkilökuntaanne. Tie viekin pian tarpeen tullen juurikin teidän verkkosivuillenne tai kivijalkaanne. Kilpailijoita voi olla pilvin pimein, mutta kellään ei ole samaa timanttisen taitavaa ja mielenkiintoista henkilökuntaa. 


Ilman ihmisiä ei olisi myöskään yritystä

Yksikään yritys tässä maassa ei pyöri, ainakaan vielä, ilman ihmistä. Miksei siis ihmisiä nostettaisi esiin somessa, sillä ovathan he mahdollistamassa yrityksen olemassaoloa ja kaikkea yritykseen liittyvää. 

Keinoja tuoda ihmisiä esille somessa

Ihmisten esille tuominen somessa voi tapahtua monella eri tavalla. Kuten sanottu, jokaisessa yrityksessä on vähintään yksi henkilökunnan jäsen. Jos olet yksinyrittäjä, rohkaisen sinua esiintymään omilla kasvoillasi yrityksesi sometileillä. Pääset huomattavasti lähemmäs niin nykyisiä kuin potentiaalisia asiakkaitasi.

Työntekijöiden tarinat ja persoonat

Jos taas työskentelet isommassa yrityksessä, on työpaikallanne jo monet kiinnostavat kasvot ja tarinat jaettavana. Älkää turhaan arkailko erilaisten persoonien esiintuontia, sillä heistä löytyy kiinnostavuus ja tekijä, joka erottaa teidät kilpailijoistanne.

Referenssitarinat

Yritys voi tuoda somekanavissaan esille myös ihmisiä yrityksen ovien ulkopuolelta. Asiakkaat ja heiltä saadut referenssitarinat ovat tehokas keino viestiä tehdystä työstä, tuotetusta arvosta tai onnistuneesta projektista. Olisiko teillä jokin erityisen mallikkaasti mennyt projekti, johon toiset asiakkaat voisivat samaistua? Tai löytyykö asiakkaistanne joku, jota olette saaneet asiantuntemuksellanne palvella jo vuosien tai jopa vuosikymmenien ajan? Näistä asiakkuuksista on hyvä aloittaa referenssien kasaaminen. Pyydä vain rohkeasti lupaa referenssin tekemiseen ja asiakasta osallistumaan. Vastavuoroisesti myös etenkin yritysasiakkaasi saattaa useimmissa tapauksissa hyötyä referenssin tuomasta näkyvyydestä.

Vaikuttajat ja henkilöbrändit

Yhä enenevissä määrin yritykset hyödyntävät markkinoinnissaan myös vaikuttajia, joilla on tietynlainen henkilöbrändi ja seuraajakunta. Tämä aihe vaatinee ihan oman blogitekstinsä, mutta pääpiirteissään asia on melko hyvin yksinkertaistettavissa. Yrityksen tulee lähestyä brändiinsä sopivia vaikuttajia, joiden seuraajakunta on yrityksen kohderyhmää. Yhdessä joko suoraan vaikuttajan tai esimerkiksi mainos- tai vaikuttajatoimiston kanssa yritys suunnittelee yhteistyön raamit. Vaikuttaja tuottaa sisältöä joko omiin kanaviinsa tai esiintyy yrityksen kanavissa tai sekä että. Vaikuttajan tutut kasvot pysäyttävät somessa kuva- ja videosyötteitä selatessa, ja useimmiten seuraajilla on syntynyt vaikuttajiin tuttavallinen ja luottamuksellinen suhde.

Yrityksen on siis mahdollista saada viestiään tehokkaasti perille vaikuttajan avulla sekä hyödyntää vaikuttajan myötä kasvavaa näkyvyyttä. Yksi tehokas keino onkin luoda pidempiaikainen yhteistyö tietyn vaikuttajan kanssa, jolloin parhaassa tapauksessa yritys yhdistetään kyseiseen vaikuttajaan ja toisin päin. Vaikuttajia voivat olla esimerkiksi eri kanavissa vaikuttavat sisällöntuottajat, urheilijat, eri alojen asiantuntijat, muusikot tai esiintyjät.

Miten saada oma henkilökunta mukaan kasvollistamaan yritystänne

Usein törmätään samaan haasteeseen: Miten oma henkilökunta saadaan innostettua mukaan yrityksen kasvollistamiseen?

Mikä henkilökuntaanne motivoi?

Henkilökunnan osallistamiseksi kannattaa miettiä, mikä heitä motivoi. Ehkä he pystyvät jakamaan omaa asiantuntijuuttaan ja kasvattamaan omaa henkilöbrändiään. Toisaalta kuten todettu, tutut kasvot myyvät paremmin, eli itsensä näyttäminen yrityksen somekanavissa saattaa myös näkyä esimerkiksi henkilökohtaisen myyntitavoitteen ylittymisessä. Toisia saattaa motivoida myös ajatus siitä, että näkymällä somessa potentiaaliset työnhakijat saavat aidon kuvan yrityksestä ja kiinnostuvat hakemaan töihin. Näin saadaan palkattua lisää huipputyyppejä työkavereiksi.

Kannustava yhdessä tekemisen ilmapiiri ja meininki

Tekijöitä on monia, ja välillä vaatii enemmän rohkaisua ja perusteluja, miksi työntekijöiden halutaan esiintyvän yrityksen somessa. Työnantaja voi myös vaatia tätä, mutta luonnollisesti parempi keino olisi luoda kannustava ilmapiiri ja yhdessä tekemisen meininki, jotta jokainen kokisi asian tärkeäksi ja luontevaksi.

Listaan tähän muutamia sisältöideoita, joihin työntekijöitä voi osallistaa.

  • Asiantuntijavideot
  • Tuotteiden / palveluiden esittely
  • Tuotteen käyttöopastus
  • Työntekijäesittelyt
  • Instagram Stories -päivä tai -viikko
  • Työntekijöiden toisilleen heittämät haasteet
  • Behind the scenes -materiaalit
  • Saavutukset ja opit työpäiviltä
  • Toimiston, myymälän tai tuotantotilojen esittelykierros työntekijän vetämänä
  • Yrittäjätarinan jakaminen
  • Erilaisiin trendeihin tarttuminen
  • Livevideot

Muista monipuolisuus ja systemaattisuus sisällöntuotannossa

Vaikka tässä blogitekstissä painotin ihmisten tärkeyttä ja heidän esille tuomista somessa, on monipuolisuus kuitenkin kaiken a ja o. Tämän tekstin luettuasi saatatkin ajatella, että ihmisiin liittyvät sisällöt toimivat aina ja muut ideat voidaan heittää pöytälaatikkoon. Näin asia ei suinkaan ole, vaan monipuolinen sisällöntuotanto vaatii myös muunlaista sisältöä. Kyllä ne samat naamat ja toistuvat sisältökonseptit ilman muuta sisältöä voivat ennen pitkään alkaa kyllästyttämään ja julkaisujen vaikutus kääntyykin päinvastaiseksi. On siis tärkeää ruokkia sisältökalenteria erityyppisillä julkaisuilla, joissa on sopivassa suhteessa niin ihmisiä, tuotteita tai palveluita ja muuta sisältöä.

Jotta asia hieman helpottuu, muistutan sinua vielä yhdestä tärkeästä teemasta, joka on systemaattisuus. On todella työlästä joka päivä miettiä, että mitähän siellä somessa tänään julkaistaisiin, mistä otettaisiin kuva tai kuka saataisiin kertomaan omasta työpäivästään. Tässä kohtaa systemaattisuus astuu kuviin pelastavan ritarin tavoin. Sisällöntuotanto on huomattavasti helpompaa, tehokkaampaa ja mielekkäämpää, kun suunnittelette etukäteen, mitä julkaistaan missäkin kanavassa milloinkin. Näin myös ne ihmiset, joita haluatte somekanaviinne esiintymään, on helppo tavoittaa ja valmistella julkaisuihin etukäteen eikä tulipalokiireen alla sammutuspeitteen hulmutessa.

Sinä ja kaikki ne muut ihmiset, joita yrityksenne ympärillä on, teette yrityksen. Te yhdessä olette kasvot, jonka yrityksenne ansaitsee erinomaisen tuotteen tai palvelun lisäksi.

Lue lisää rekrymarkkinoinnista